Tanıtım ve Tarihçe

Mimarlık Mesleği

Evrensel ölçekte geçerli ve insanlık tarihi kadar eski olan mimarlık insanların barınma, çalışma vb. ihtiyaçlarını karşılamak üzere çevresel girdilerin yorumlanmasıyla yaşam mekanlarının tasarlanması ve inşa edilmesini kapsar.   Yaşamsal eylemlerin gerçekleştiği mekanların  kurgulanması, tasarlanması, inşa edilmesi mimarlığın temel ilgi ve bilgi alanlarını meydana getirmektedir.

Mimarlık sahip olduğu hayati işlevler dolayısıyla disiplinler arası bir alandır. M.Ö. I. yy.’da yaşayan ve mimarlığa ilişkin olarak halen geçerli standartları ortaya koyan Romalı mimar Vitruvius’a göre başarılı mimari tasarım işlevsel, sağlam ve güzel olmalıdır. Bu evrensel standartlar mimarlığın disipliner ara yüzlerini de tanımlar. Mimar işlevselliği sağlayabilmek için sosyal bilimler, sağlamlığı sağlayabilmek için fen bilimleri, güzelliği sağlayabilmek için de güzel sanatlar konularında bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip olmalıdır. Mimarlık mesleğini tercih edeceklerin bu alanlara ilişkin ilgi, bilgi ve becerilere sahip olmaları mesleki başarı için önemli avantajlardır.

Mimarlar ülkemizde ve dünyada çok geniş yelpazede iş olanaklarına sahiptir. Mimarlar kendi kurdukları ofislerde mimari tasarım hizmeti verebildikleri gibi şantiyelerde, özel sektörde ve farklı kamu kurumlarında değişik seviyelerde iş imkânlarına sahiptir.

 

Mimarlık Eğitimi

Yukarıda tanımlanan çerçevede Mimarlık Eğitimi ülkemizde ve dünyada genellikle 4 Anabilim Dalı üzerinde kurgulanmaktadır:

  • Bina Bilgisi
  • Mimarlık Tarihi
  • Yapı Bilgisi
  • Restorasyon

Bölümümüz lisans programı bu anabilim dallarının koordine ettiği derslerin birleşiminden oluşmaktadır.

Bölümümüzün Program Yeterlikleri:

Mimarlık Lisans Programı Yeterliklerimiz aşağıdaki maddelerde özetlenmiştir:

  1. Mimarlık ile ilgili kültürel, teknik vb. gelişmeleri bilimsel yöntem kullanarak çok yönlü tanımak ve değerlendirebilmek
  2. Mimarlık tarihinde yer alan önemli olguları ve tarihi çevreyi mimari tasarımın tarihsel kökenleri ve mimarlık uygulamalarına etkileri açısından tanımak ve değerlendirebilmek
  3. İnsan ölçeğine ilişkin mimari elemanların ölçü, oran ve niteliklerini bilmek
  4. Mimarlık ile oluşturulan yapay çevrelerin doğal çevre üzerindeki etkilerini (ekolojik mimarlık) bilmek ve yorumlamak
  5. İletişim ve dil becerilerinin mimari tasarımdaki rolünü kavramak, tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel iletişim araçlarını kullanarak sunabilmek
  6. Mimari tasarım girdileri ve arazi verileri ışığında üç boyutlu düşünerek tasarım yapabilmek ve düşüncelerini mimari sunum tekniklerini kullanarak ifade edebilmek
  7. Bilgisayar teknolojisini bir mimari tasarım aracı olarak etkin bir biçimde kullanabilmek
  8. Çizim ve sunum tekniklerini öğrenme, veri toplama (analiz) ve problem çözme (sentez) süreçlerinde etkili olarak kullanabilmek
  9. Mekânsal ihtiyaçları arazi yapısı ve çevresel şartlar içerisinde tutarlı bir bütün olarak organize etme becerisine sahip olmak
  10. Eleştirel, soyut ve yaratıcı düşünme, çözüm alternatifleri oluşturma ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanabilmek
  11. Doğal, kentsel ve mimari ölçekler arasındaki süreklilikleri algılamak ve yorumlayabilmek
  12. Mimari tasarımı toplumsal yaşam kalitesini artırıcı bir etken olarak kullanma becerisini kazanmak ve sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirmek
  13. Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata uygun davranmak
  14. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranmak
  15. Mimarlık uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek
  16. Mimari bir programı bileşenlerine ayırarak algılayabilmek, program içeriğiyle ilgili gerekli bilgileri toplamak (analiz) , birleştirmek (sentez), değerlendirmek ve bu tecrübeler ışığında ortaya konan tasarımı geliştirebilmek
  17. Bilgiye ulaşma yöntemlerini ve öğrenmeyi öğrenmek, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirebilmek.

 

Mimarlık Yüksek Lisans (Tezli) Program Yeterlikleri

  • Bilimsel araştırma yöntemleri hakkında temel bilgileri edinir, mimarlık ile ilgili kültürel, teknik vb. gelişmeleri bilimsel yöntem kullanarak çok yönlü tanır ve değerlendirir
  • Kuramsal bilgiyi kullanma, örnekler üzerinden yorumlama ve kavramsallaştırma yeterliğini kazanır.
  • Mimarlık tarihi, kuramı ve eleştirisi içerisindeki temel metinleri tanır ve eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
  • Bilimsel literatürü araştırma, kaynaklara ulaşma, bilimsel etik standartları çerçevesinde değerlendirme yeterliklerini kazanır.
  • Okuduğu bir bilimsel metni ana fikri, yöntemi vb. bileşenlerine ayırarak çözümleme yeterliğini kazanır.
  • Ana fikir ve destekleyici fikirler doğrultusunda bir bilimsel metni bilimsel yöntemlere uygun olarak oluşturma yeterliğini kazanır.
  • Akademik bir konu hakkında sunum yapma becerisini geliştirir.
  • Doğal, kentsel ve mimari ölçekler arasındaki süreklilikleri algılamak ve yorumlayabilmek
  • Bilgiye ulaşma yöntemlerini ve öğrenmeyi öğrenir, mesleki ve akademik bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir

 

Mimarlık Doktora Program Yeterlikleri

  • Mimarlık ile ilgili kültürel, teknik vb. gelişmeleri uygun bilimsel yöntemleri kullanarak çok yönlü tanır, yorumlar, değerlendirir ve özgün ihtiyaçlara göre yöntem geliştirir.
  • Kuramsal bilgiyi kullanma, örnekler üzerinden yorumlama ve kavramsallaştırma yeterliğini geliştirir.
  • Mimarlık tarihi, kuramı ve eleştirisi içerisindeki temel metinlerin yanı sıra uzmanlık alanlarına ilişkin bilimsel kaynakları tanır ve bu kaynaklara referansla eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
  • Mimarlık disiplini ve bilgisinin felsefe ile ilişkisini tarihsel arka planlarını da kavrayarak değerlendirir, felsefenin epistemoloji, estetik vb. ilgi alanlarının mimarlık ile ilişkisini kurar.
  • Bilimsel literatürü araştırma, kaynaklara ulaşma, bilimsel etik standartları çerçevesinde değerlendirme yeterliklerini geliştirir.
  • Okuduğu bir bilimsel metni ana fikri, yöntemi vb. bileşenlerine ayırarak çözümleme yeterliğini geliştirir.
  • Ana fikir ve destekleyici fikirler doğrultusunda bir bilimsel metni bilimsel yöntemlere uygun olarak oluşturma yeterliğini geliştirir.
  • Mimarlık eğitimine eleştirel bakabilme ve çözüm getirme yeterliğini kazanır.
  • Bilgiye ulaşma yöntemlerini ve öğrenmeyi öğrenir, mesleki ve akademik bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir

Mimarlık Planlama ve Tasarım Tezsiz (İ.Ö) Yüksek Lisans Program Yeterlikleri

  • Mimarlık, planlama ve tasarım bilimsel literatürünü okuma, anlama ve yorumlama becerisi gelişir.
  • Mimarlık, planlama ve tasarım ile ilgili gelişmeleri takip etme becerisini ve araştırma yapmayı öğrenir.
  • Mesleki bir konuda sunum hazırlama ve yapma becerisini edinir.
  • Disiplinlerarası çalışma hakkında bilgi ve beceri edinir.
  • Doğal, kentsel ve mimari ölçekler arasındaki süreklilikleri algılama ve yorumlayabilme becerisi elde eder.
  • Bilgiye ulaşma yöntemlerini ve öğrenmeyi öğrenir, mesleki ve akademik bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
  • Mimarlık, planlama ve tasarım hakkında bir probleme çözüm teşkil edecek nitelikteki mezuniyet projesi hazırlar. Proje aynı zamanda detaylı bir rapor içerir.

 

Bölümümüzün Tarihçesi

Akdeniz Üniversitesi’nde Mimarlık Bölümü 2005 yılında Güzel Sanatlar Fakültesi çatısı altında kurulmuştur. Bölüm 2011-2012 Akademik Yılı’nda eğitime açılarak ilk öğrencilerini kabul etmiştir. 2015 yılında Mimarlık Bölümü ilk mezunlarını vermiştir. Yüksek Lisans (Tezli) eğitimine 2016, Doktora eğitimine 2017, Mimarlık Planlama ve Tasarım Tezsiz Yüksek Lisans  eğitimine 2019 yılında başlamıştır.

Mimarlık Bölümü’nün eğitime açılması kurucu akademik kadro tarafından yüksek hassasiyet ile yürütülen örnek bir süreçtir. Bölümümüz ile Mimarlar Odası Antalya Şubesi arasında oluşan uyum ve işbirliği çerçevesinde bölüm henüz eğitime açılmadan önce Nisan ve Mayıs 2011 tarihlerinde Mimarlık alanından önemli akademisyenlerin ve kamu ve özel sektörde faaliyet gösteren meslek insanlarının katıldığı toplantılar düzenlenmiştir. Böylece bölümün misyon, vizyon ve ders programının nasıl olması gerektiği tüm paydaşlar ile şeffaf bir ortamda tartışılmıştır.

Mimarlık Bölümü Üniversitemizi Mimarlar Odası yönetim kurulu, mesleki ve bilimsel faaliyetleri ile farklı kurum ve kuruluşlarda temsil ederek bölgeye ve kente önemli ölçüde katkı sağlamaktadır.

Bölüm eğitime açıldığı yıldan itibaren ülkemizdeki Mimarlık Bölümleri arasında Üniversite Sınavı Taban Puanlarına göre yapılan sıralamalarda sürekli olarak üst sıralarda yer almış, ülkemizden ve yurtdışından büyük ilgi görmüştür.

2015 yılında Üniversitemizde yeni kurulan Mimarlık Fakültesi’ne aktarılan Bölümümüzde Lisans, Yüksek Lisans (Tezli), Doktora ve Mimarlık Planlama ve Tasarım Tezsiz Yüksek Lisans eğitimleri verilmektedir.

Eklenme tarihi :6.03.2023 12:48:17
Son güncelleme : 10.03.2023 16:24:35